Всесвітня історія

Адреса електронного підручника
https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/11-klas-vsesvitnja-istorija-poljanskij-2019.pdf

Практичне заняття. Модерне (індустріальне) та постмодерне (постіндустріальне, інформаційне) суспільства: тяглість та зміни
Завдання для підготовки до заняття
Підготувати презентації: «Постіндустріальне суспільство, прояви в повсякденному житті»; «Соціальна структура постіндустріального суспільства»; дати аргументовану відповідь на запитання: чи можна стверджувати, що радянське тоталітарне суспільство розвалилося під тиском змін, зумовлених постіндустріальною добою; скласти порівняльну таблицю «Спільні й відмінні риси індустріального й постіндустріального суспільства».
Питання для порівняння
Індустріальне суспільство
Постіндустріальне суспільство




Матеріал для опрацювання
1.   Концепція індустріального суспільства. Родоначальником концепції «індустріального суспільства» вважають американського економіста Пітера Друкера, який у 1940-х рр. опублікував кілька праць, присвячених цій проблемі: «Майбутнє індустріальної людини» (1942 р.), «Ідея корпорації» (1946 р.), «Великий бізнес» (1947 р.), «Нове суспільство. Анатомія індустріального ладу» (1949 р.).
Становлення індустріальної системи він відносить до XX ст. Її основу створюють великі підприємства й корпорації, що здійснюють масове виробництво. Індустріальна система знаменує перехід до індустріального суспільства. Центральним інститутом індустріального суспільства є велике спеціалізоване підприємство. П. Друкер визначає два різновиди індустріального суспільства: капіталістичне й соціалістичне. Капіталістичне індустріальне суспільство П. Друкер називав вільним, а соціалістичне — рабським.
У 1960-х рр. теорію індустріального суспільства розвинули американський соціолог і економіст Волт Ростоу, французькі соціологи Жак Еллюль і Раймон Арон. Підсумовуюча праця цієї концепції була створена американським економістом Джоном Гелбрейтом («Нове індустріальне суспільство», 1967 р.).
У «Новому індустріальному суспільстві» Дж. Гелбрейт намагається комплексно розглянути всю економічну систему капіталізму, яку зв’язує з технічним прогресом. Технічний прогрес у нього є сутністю, що саморозвивається, породжує сама себе. Технічний прогрес та організація визначають економічну форму суспільства.
Дж. Гелбрейт виділяє дві форми капіталістичної економіки з погляду рівня техніки, масштабів виробництва й форми організації підприємств — великі корпорації та дрібне виробництво. Дрібне виробництво не відіграє значної ролі в сучасній економіці. Її основу становлять великі корпорації, породжені передовою технікою, які формують індустріальну систему. Щоправда, сам Дж. Гелбрейт вважає неприпустимим ототожнення великої корпорації з монополією.
Індустріальна система, за Дж. Гелбрейтом, у свою чергу, визначається високорозвиненою технікою, що зумовлює всі інші її ознаки: панування корпорацій у вирішальних сферах економіки; необхідність великих капіталовкладень; ускладнення умов і зростання витрат часу на виконання завдань, що постають перед виробництвом у зв’язку зі збільшенням ролі наукових досліджень і необхідності належних лабораторних випробувань; підвищення вимог до кваліфікації робітництва й керівництва корпораціями; і, нарешті, потреба в ліквідації ризику для великих корпорацій, яка потребує планування.
В індустріальному суспільстві зростає і роль держави, яка мусить узяти на себе частину витрат для забезпечення технічного прогресу й зменшення ризику підприємств від його запровадження. Тобто саме техніка визначає всю економічну структуру суспільства.
Дж. Гелбрейт виокремлює два рівні розвитку корпорацій: підприємницьку і зрілу. У підприємницькій корпорації (1920—1930-ті рр.) господарем і керівником був окремий капіталіст, власник капіталу. Його основною метою була максимізація прибутку. Контроль над корпорацією зумовлювався капіталом особи, що здійснювала підприємницьку діяльність, а не її компетентністю. Така корпорація не потребувала планування і державного втручання.
На зміну підприємницькій корпорації приходить зріла корпорація. Цей перехід зумовлений технічним прогресом, його вимогами. Зріла корпорація — це колективна організація, тому приватна власність замінюється суспільною капіталістичною власністю. На чолі зрілої корпорації стоїть не окремий підприємець, а техноструктура, до якої переходить влада.
Дж. Гелбрейт визначає техноструктуру як «союз знань і кваліфікації». Це основний керівний персонал великих корпорацій, який складається з людей, що спеціалізуються на керівництві виробництвом, збутом, фінансами, корпоративним плануванням, тобто тих, хто приймає рішення. Він підкреслює, що це керуючий інтелект — мозок підприємства. Це група людей (не тільки менеджерів), яка «охоплює всіх, хто володіє спеціальними знаннями, талантом або досвідом групового прийняття рішень». Саме цю групу людей Дж. Гелбрейт пропонує назвати техноструктурою.
Перехід у корпораціях влади до техноструктури змінює й мету діяльності корпорацій. Передусім вона відображає не особистий інтерес підприємця, а суспільний, керується не максимізацією прибутку, а суспільною метою. На перший план техноструктура висуває економічне зростання, яке сприяє ефективному функціонуванню корпорації, що відповідає як інтересам суспільства, так і її власним інтересам. Ефективне функціонування корпорації забезпечує високий рівень дивідендів. Отже, наявне узгодження інтересів суспільства, корпорацій та індивідів.
Важливою рисою індустріальної системи Дж. Гелбрейт називає планування, яке теж породжується розвитком науки і техніки. Велика корпорація з її складною технікою, значними капіталовкладеннями не може ефективно функціонувати за умов ринкової стихії. Ринок перестав бути надійним регулятором виробництва. Його заступає планування корпоративної діяльності.
В індустріальному суспільстві формується, як зазначає Дж. Гелбрейт, нібито зникає конфлікт між багатими й бідними. Замість нього з’являється новий конфлікт, породжений НТР, — між «класом освічених» і «класом неосвічених та малоосвічених». Вирішальною силою індустріального суспільства стає «клас освічених», складовою частиною якого є техноструктура. Ця теорія Дж. Гелбрейта, на його власне визнання, мала на меті спростувати марксистське вчення про протилежність інтересів праці та капіталу.
Велику роль в індустріальному суспільстві Дж. Гелбрейт надає державі. Технічний прогрес у нього автоматично зумовлює необхідність втручання держави в економічне життя. Він визнає необхідність планування на державному рівні, регулювання державного попиту, перерозподілу національного доходу через систему податків, сприяння розвитку НТР, освіти, національної оборони. При цьому він підкреслює незалежність корпорацій, їхню самостійність, «автономію» щодо держави. Державу й корпорації Дж. Гелбрейт розглядає як дві незалежні сили, які плідно співпрацюють одна з одною.
2.   Концепція постіндустріального суспільства. Термін «постіндустріалізм» було запроваджено в науковий обіг англійським соціологом А. Пенті ще на початку XX ст. Науковець дав і його перше визначення: «стан суспільства, яке постане після розвалу індустріалізму». Він пропонував використати цей термін для роздумів про майбутнє у зв’язку з тим, «що індустріалізм приречений».
Як сформована концепція постіндустріалізм склався в 1970-х рр. і пов’язаний з ім’ям професора соціології Гарвардського університету Данієля Белла. Ще з кінця 1950-х рр. він активно пропагував цю концепцію. А в 1970 р. на VII Міжнародному соціологічному конгресі Д. Белл проголосив свою концепцію постіндустріального суспільства. У 1973 р. вийшла друком праця Д. Белла «Настання постіндустріального суспільства», у якій він оприлюднив найновіший удосконалений варіант концепції.
Систему постіндустріалізму Д. Белл характеризує п’ятьма ознаками: 1) перехід від виробництва товарів до виробництва послуг; 2) переважання серед працівників «класу» професійних фахівців і техніків; 3) провідна роль теоретичних знань як основи нововведень в економіці, політиці й соціальній структурі суспільства; 4) орієнтація в майбутньому на методи контролю й оцінювання можливих напрямів розвитку технології; 5) прийняття рішень на засадах нової «інтелектуальної технології». Ці процеси, на думку американського соціолога, уже набирають реальних життєвих форм, тоді як риси традиційного капіталізму поступово зникають.
Д. Белл писав: «Якщо для індустріального суспільства є характерною боротьба між капіталістом і робітником на підприємстві, то в постіндустріальному суспільстві конфлікт проявляється в зіткненні між фахівцем і простолюдином в організаціях і в суспільстві».

Дати відповідь на запитання.
1) Чи характерні постіндустріальні риси для розвитку сучасної України? 2) Які суспільні, економічні, політичні потрясіння тягне за собою перехід до постіндустріального суспільства? 3) Що таке відсталість (як характеристика розвитку країни)? Чи можна її подолати?



Контрольна робота з теми «Повсякденне життя і культура»

1. Перші десятиліття після Другої світової війни — це період розквіту в мистецтві
А. абстракціонізму
Б. неореалізму
В. постмодернізму
Г. поп-арту
2. Інтелектуальну еліту, якій належить влада в суспільстві, називають
А. олігархією
Б. меритократією
В. аристократією
Г. плутократією
3. Перші після Другої світової війни Олімпійські ігри відбулися в
А Лос-Анджелесі
Б Лондоні
В Мельбурні
Г Токіо
4. Характерною ознакою систем соціального забезпечення в другій половині
ХХ — на початку XXI ст. є
А. обов’язкове соціальне забезпечення для працівників, заробітна плата яких нижча за    
     прожитковий мінімум
Б. переорієнтування стратегії соціального захисту від пасивного матеріального    
    забезпечення окремих груп населення до створення рівних можливостей для всіх
В. створення спільних кас для надання допомоги потерпілим від нещасних випадків і    
    малозабезпеченим членам суспільства
Г. постійне зростання видатків на соціальне забезпечення в бюджетах соціально     
    орієнтованих країн
5. Технологічну революцію XXI ст. характеризують
А. заміна ручної праці автоматизованими виробничими лініями
Б. нанотехнології, нові джерела енергії, роботизація виробництва
В. зростання частки індустріальних робітників у структурі населення
Г. поєднання науки й технологій
Д. інформатизація й комп’ютеризація всіх сфер життя суспільства
6. Наукові технології, які передбачають виробництво або використання сучасних    
      складних пристроїв, передових наукових досліджень і знань, машин
      та обладнання, — це
А. науково-технологічні парки
Б. інформаційні технології
В. високі технології
Г. нанотехнології
7. Наслідком науково-технічної революції є
А. дезурбанізація
Б. скорочення періоду від наукового винаходу до його впровадження у виробництво
В. зростання потреби в робочій силі
Г. перетворення науки на продуктивну силу
8. Найбільшими соціальними групами в інформаційному (постіндустріальному)   
      суспільстві є
А. індустріальні робітники
Б. фермери
В. менеджери
Г. службовці


9. Серед варіантів відповідей правильними є три відповіді. Назвіть цифри, що  
      позначають правильні відповіді.
Тенденції, які супроводжують розвиток сучасної освіти, — це
1. масовість освіти
2. зменшення тривалості шкільного навчання
3. збільшення віку, з якого починається обов’язкова шкільна освіта
4. інтеграція (об’єднання) змісту освіти з різних галузей знань
5. збільшення числа обов’язкових навчальних предметів у школах та університетах
6. широке застосування інформаційних технологій
10. Установіть відповідність.
Поняття                                 Визначення
1. неореалізм                            А.  напрям у мистецтві, основним завданням  якого
2. поп-арт                                  було звеличення побудови соціалістичного суспільства.
3. абстракціонізм                     Б.  напрям у мистецтві, який передбачає зображення  не
4. соціалістичний                     реальних предметів, а їхнє образне сприйняття у формі                 
    реалізм                                  ліній, кольорових  плям.
                                                  В.  напрям у мистецтві, мінімальна трансформація
                                                  використаних у процесі творчості матеріалів, простота й
                                                  однаковість форм, монохромність, творче самообмеження        
                                                  художника.
                                                  Г. напрям у мистецтві, для якого характерне звернення до
                                                  демократичних ідеалів, інтерес до життя пересічних людей.
                                                  Д напрям у мистецтві, для якого характерне створення
                                                  колажів, використання символічних і знакових об’єктів

11. Установіть відповідність.
Діяч                                        Вид мистецтва
1 Федеріко Фелліні               А. живопис
2 Анрі Матісс                        Б. література
3 Умберто Еко                       В. кінематограф
4 Семуел Беккет                    Г. театр
                                                Д. музика
12. Установіть відповідність.
Дата             Подія
1. 1961 р.        А. підписання Болонської декларації
2. 1969 р.        Б. людина вперше побувала в космосі
3. 1999 р.        В. людина висадилася на Місяць
4. 2006 р.        Г. поява «Twitter»
                        Д. відбулися перші Параолімпійські ігри

Немає коментарів:

Дописати коментар