Географія

Адреса електронного підручника
https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-geografija-kobernik-2018.pdf


ПРАКТИЧНА РОБОТА 1 
Порівняльна характеристика структури промислового виробництва двох економічно розвинутих невеликих країн Європи (на вибір учнів).
Мета: навести приклади економічно розвину­тих невеликих країн Європи; пояснити причи­ни їх вузької спеціалізації; зробити висновки про причини нерівномірності економічного розвитку країн Європи.
Використання карт: економічна карта Євро­пи, економічні карти окремих країн.
Завдання:
1. Дайте визначення понять:
Валовий національний продукт (ВНП)~___
Міжнародний поділ праці (МПП) -_______
2. Назвіть та запишіть країни, що належать до групи економічно розвинутих невеликих країн Європи.
3. За текстом підручника пригадайте та за­пишіть риси, що притаманні економічному розвитку економічно розвинутих невеликих країн Європи.
4. Аналізуючи тематичні карти атласу та Інтернет-джерела, схарактеризуйте у формі табли­ці (див. таблицю 1) спеціалізацію промислово­го виробництва Швеції та Австрії або Норвегії та Швейцарії (на вибір).
Таблиця 1
Структура промислового виробництва двох економічно розвинутих невеликих країн Європи

План характеристики

Назва економічно  розвинутої невеликої країни Європи



1

Площа

 

 

2.

Розташування в межах Європи

 

 

3.

ВВП

 

 

4.

ВВП на 1 особу

 

 

5.

Чинники, що визначають промисловий розвиток:

  природно-ресурсний потенціал

  праце-ресурсний потенціал

  інші чинники

 

 

6.

Провідні виробництва добувної промисловості

 

 

7.

Провідні виробництва обробної промисловості

 

 

8.

Зовнішня торгівля промисловими товарами

 

 

9.

Причини вузької спеціалізації промисловості

 

 


5.
У висновку запишіть, чим відрізняється структура промислового виробництва європей­ських країн «Великої сімки» та економічно розви­нутих невеликих країн Європи. З’ясуйте причи­ни нерівномірності економічного розвитку країн Європи.





КОНТРОЛЬНА РОБОТА НА ТЕМУ:  «КРАЇНИ АЗІЇ» 
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь
1. Яка країна має найбільшу частку приросту населення в абсолютних числах?
А. Китай;     Б. Індія;       В. Пакистан;     Г. Монголія      
2. Оберіть країну з найвищим рівнем урбанізації:
А. Ізраїль;      Б. Бангладеш;      В. Японія;       Г. Сінгапур
3. Країна, що відноситься до типу «індустріально-аграрних країн»:
А. Малайзія;       Б. Таїланд;       В. Туреччина;        Г. Республіка Корея
4. Найбільшим за вантажообігом морським портом є:
А. Стамбул;   Б. Мумбай;  В. Бангкок;  Г. Сінгапур
5. Країна, що за розмірами ВВП вийшла на друге місце в світі:
А. Китай;   Б. Японія;    В. ОАЕ;   Г. Індонезія
6. Оберіть країну, що за формою правління є конституційною монархією:
А. Таджикистан;  Б. Індія;  В. Японія;   Г. Казахстан 
ІІ рівень.
7. Встановіть відповідність між статево-віковими пірамідами країн Азії.

   1
2
3
4
А. Індонезія
Б. Китай
В. Узбекистан
Г. Саудівська Аравія

8. Встановіть відповідність між країнами та регіонами в яких вони розташовані.

1. Катар 
А. Південно-Східна Азія
2.Туркменистан       
Б. Західна Азія
3. Монголія 
В. Центральна Азія
4.Філіппіни           
Г. Південна Азія

Д. Східна Азія

9. Встановіть, про який острів наведені нижче твердження.
Острів у Тихому океані у Східній Азії. Офіційна назва держави на острові - Китайська Республіка. Не плутати з КНР (Китайською Народною Республікою), уряд якої претендує на острів і вважає його своєю провінцією.
ІІІ рівень.
10. Визначте про яку країну йде мова.
1.Найбільший виробник та експортер чаю. _________________.
2. Країна, де виникла найстаріша релігія світу буддизм. _______________.
3. Країна, де розташований один із найбільших мегаполісів Азії Токайдо. __________________.
4. На території країни, в середині І тис. до н.е. виникла Перська імперія. ____________________.
5. Країна, якій належить острів Балі. _______________________.
6. За обсягом видобутку залізних та мідних руд країна входить до трійки лідерів країн Азії.
____________________.
IV рівень.
Дайте розгорнуту відповідь на запитання.
11. Оцініть ресурсний потенціал Азії. Порівняйте його з європейським.
12. Охарактеризуйте розміщення населення в Азії. Де зосереджені ареали його найбільшої щільності та поясніть чим зумовлене їх розташування. Назвіть, які демографічні проблеми виникають через зростання кількості населення.


ПРАКТИЧНА РОБОТА 4
Аналіз статевовікових пірамід Японії, Ки­таю та Індії з метою оцінювання праце-ресурсного потенціалу країн.
Мета: проаналізувати статево-вікову структу­ру населення окремих країн Азії на основі аналізу статево-вікових пірамід; порівняти праце-ресурс­ний потенціал різних за рівнем економічного роз­витку країн; спроектувати вплив демографічних процесів на праце-ресурсний потенціал країни.
Використання карт: економічні карти Японії, Китаю та Індії.
Завдання:
1.      Пригадайте та запишіть:
а)   що показують різні елементи статевовікової піраміди:
висота піраміди -____________________ ;
ширина основи -_____________________ ;
стовпчики гістограми-___ ;___________ ;
кути нахилу граней до основи-_________ ;
загальний силует піраміди -___________ ;
обрис бічної сторони-________________ .
б)   які існують типи статевовікових пірамід за характером відтворення населення?
2. За статево-віковими пірамідами Японії, Ки­таю та Індії визначте, до якого типу вони нале­жать. Результати запишіть у таблицю 4. Визна­чте, чоловіче чи жіноче населення переважає у зазначених країнах?
Статевовікові піраміди Японії, Китаю та Індії (2016 р.)
1. За статево-віковими пірамідами схаракте­ризуйте праце-ресурсний потенціал Японії, Ки­таю та Індії. Для цього:
а) визначте, яку частку (%) становить працез­датне населення (П) (15-64 роки), діти (Д) (0-14 років) та літні люди (Л) (65 та більше років);
Результат пошуку зображень за запитом Статевовікові піраміди Японії, Китаю та Індії (2017 р.)

б)   розрахуйте коефіцієнт демографічного на­вантаження (ДН) (%), як відношення частки не­працездатного населення до працездатного, помножене на 100 %: ДН=(Д+Л):П»100 %. ДН по­казує, який відсоток непрацездатного населення утримується за рахунок працездатного;
в)   розрахуйте коефіцієнт потенційного заміщен­ня (ПЗ) (%), як відношення частки дітей до частки працездатного населення, помножене на 100 %:
ПЗ=Д:П • 100 %.
ПЗ показує, яка частка населення прийде на заміну нині працездатному населенню:
г)   розрахуйте коефіцієнт пенсійного наванта­ження (ПН) (%), як відношення частки літніх лю­дей до частки працездатного населення, помно­жене на 100 %: ПН=Л:П»100%. ПЗ показує, яка частка населення потребує пенсійних виплат;
д)   оцініть якість працездатного населення за його переважаючим віком та якістю харчування (загальна працездатність); за підручником або ін­шими джерелами інформації оцініть професій­ну працездатність населення (за рівнем освіти) та «вартість» робочої сили Японії, Китаю та Японії. 
Таблиця 4
Оцінка праце-ресурсного потенціалу Японії, Китаю та Індії
Елементи аналізу статевовікової піраміди
Країни Азії
Японія
Китай
Індія
1
Тип статево-вікової піраміди



2
Статева структура населення



3
Частка працездатного населення (%)



4
Частка дітей (%)



5
Частка літнього населення (%)



6
Коефіцієнт демографічного навантаження (%)



7
Коефіцієнт потенціального заміщення (%)



8
Коефіцієнт пенсійного навантаження (%)



9
Якість працездатного населення (вік, якість харчування, освіта)



10
«Вартість» робочої сили




2. У висновку зазначте, як демографічні про­цеси впливають на праце-ресурсний потенціал країни? Порівняйте праце-ресурсний потенціал Японії, Китаю та Індії. Поясніть, які існують про­блеми з забезпеченістю трудовими ресурсами, що пов’язані зі статево-віковою структурою на­селення у кожній із зазначених країн Азії.


 Країни Америки
ПРАКТИЧНА РОБОТА 6
Порівняльна характеристика машинобуду­вання США, Канади та Бразилії.
Мета: встановити чинники міжнародної спе­ціалізації машинобудування США, Канади та Бразилії; пояснити особливості розміщення основних промислових центрів, що спеціалізу­ються на машинобудуванні.
Використання карт: економічні карти США, Канади та Бразилії.
Завдання:
1. Використовуючи текст підручника, тема­тичні карти атласу та Інтернет-джерела, дослі­діть особливості розвитку машинобудування в CШA, Канаді та Бразилії. Результати досліджен­ня запишіть у звітну таблицю 6.
Таблиця 6
Машинобудування США, Канади та Бразилії
Ns

США
Канада
Бразилія
1
Автомобілебудування



особливості вітчизняних компаній
автоскладальні філії іноземних компаній



особливості розміщення та центри розвитку



чинники розміщення підприємств



2
Суднобудування



особливості спеціалізації
центри розвитку



чинники розміщення підприємств



3
Літакобудування



центри розвитку
чинники розміщення підприємств



4
Верстатобудування



центри розвитку
чинники розміщення підприємств



5
Точне машинобудування



особливості спеціалізації
центри розвитку



чинники розміщення підприємств





2. У висновку порівняйте чинники міжнарод­ної спеціалізації машинобудування США, Кана­ди та Бразилії. Поясніть особливості розміщення основних центрів машинобудування в зазначе­них країнах.

ПРАКТИЧНА РОБОТА 7
Позначення на контурній карті Африки основних районів видобування нафти, залізних, мідних та алюмінієвих руд, центрів їх переробки (збагачення), основних транспортних магістралей та портів експортування.
Мета: нанести на котурну карту основні райони видобування мінеральної сировини, центри її переробки, транспортні магістра­лі та морські порти африканських країн - екс­портерів мінеральних ресурсів; встановити взаємозв’язки між районами видобування ко­рисних копалин та конфігурацією транспорт­ної системи в Африці.
Використання карт: економічна карта Афри­ки, політична карта світу.
Завдання:
1. Використовуючи тематичні карти атласу, запишіть у таблицю 7 назви країн Африки, які ведуть значний видобуток мінеральних ресурсів у межах зазначених басейнів (районів).
2. За економічною картою Африки визначте та запишіть у таблицю 7 назви центрів з переробки мінеральних ресурсів: нафтопереробки, чорної та кольорової металургії.
Таблиця 7
Видобуток мінеральних ресурсів у Африці
Види мінеральних ресурсів
Основні басейни (райони)
Країни-видобувачі
Центри переробки
1
Нафта, природний газ
Сахарський басейн


басейн Гвінейської затоки


2
Залізні руди
Південна Африка


басейн Гвінейської затоки


3
Мідні руди
«Мідний пояс»


4
Алюмінієві руди
басейн Гвінейської затоки



3. За заповненою таблицею 5 нанесіть на контурну карту Африки основні райони видо­бутку мінеральних ресурсів та центри їх пере­робки.
4. Нанесіть на контурну карту Африки най­більші морські порти, з яких відбувається екс­порт мінеральної сировини та продукції її пер­винної переробки: Александрія, Каїр (Єгипет), Алжир (Алжир), Монровія (Ліберія), Логос (Ніге­рія), Аккра (Гана), Конакрі (Гвінея), Кейптаун, Дурбан (ПАР).
5. Використовуючи економічну карту атласу, з’єднайте на контурній карті райони видобутку ресурсів та їх первинної переробки з портів екс­портування.
     6. У висновку поясніть на конкретних при­кладах, які риси характерні для просторової організації економіки африканських країн. По­ясніть, як вона склалася й чому зберігається донині.



Немає коментарів:

Дописати коментар