Адреса електронного підручника
https://pidruchnyk.com.ua/uploads/book/10-klas-geografija-kobernik-2018.pdfПРАКТИЧНА РОБОТА 1
Порівняльна характеристика структури промислового виробництва двох економічно розвинутих невеликих країн Європи (на вибір учнів). Мета: навести приклади економічно розвинутих невеликих країн Європи; пояснити причини їх вузької спеціалізації; зробити висновки про причини нерівномірності економічного розвитку країн Європи.
Використання карт: економічна карта Європи, економічні карти окремих країн.
Завдання:
1. Дайте визначення понять:
Валовий національний продукт (ВНП)~___
Міжнародний поділ праці (МПП) -_______
2. Назвіть та запишіть країни, що належать до групи економічно розвинутих невеликих країн Європи.
3. За текстом підручника пригадайте та запишіть риси, що притаманні економічному розвитку економічно розвинутих невеликих країн Європи.
4. Аналізуючи тематичні карти атласу та Інтернет-джерела, схарактеризуйте у формі таблиці (див. таблицю 1) спеціалізацію промислового виробництва Швеції та Австрії або Норвегії та Швейцарії (на вибір).
Таблиця 1
Структура промислового виробництва двох економічно розвинутих невеликих країн Європи
№ |
План характеристики |
Назва економічно розвинутої невеликої країни Європи |
|
| |||
1 |
Площа |
|
|
2. |
Розташування в межах Європи |
|
|
3. |
ВВП |
|
|
4. |
ВВП на 1 особу |
|
|
5. |
Чинники, що визначають промисловий розвиток: • природно-ресурсний
потенціал • праце-ресурсний потенціал • інші чинники |
|
|
6. |
Провідні виробництва добувної промисловості |
|
|
7. |
Провідні виробництва обробної промисловості |
|
|
8. |
Зовнішня торгівля промисловими товарами |
|
|
9. |
Причини вузької спеціалізації промисловості |
|
|
5. У висновку запишіть, чим відрізняється структура промислового
виробництва європейських країн «Великої сімки» та економічно розвинутих
невеликих країн Європи. З’ясуйте причини нерівномірності економічного розвитку
країн Європи.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА НА ТЕМУ: «КРАЇНИ АЗІЇ»
І рівень. Виберіть одну правильну відповідь
1. Яка країна має найбільшу частку приросту населення в
абсолютних числах?
А. Китай; Б. Індія; В. Пакистан; Г. Монголія
2. Оберіть країну з найвищим рівнем урбанізації:
А. Ізраїль; Б.
Бангладеш; В. Японія; Г. Сінгапур
3. Країна, що відноситься до типу «індустріально-аграрних
країн»:
А. Малайзія;
Б. Таїланд; В. Туреччина; Г. Республіка Корея
4. Найбільшим за вантажообігом морським портом є:
А. Стамбул; Б. Мумбай;
В. Бангкок; Г. Сінгапур
5. Країна, що за
розмірами ВВП вийшла на друге місце в світі:
А. Китай; Б. Японія; В. ОАЕ;
Г. Індонезія
6. Оберіть країну, що
за формою правління є конституційною монархією:
А. Таджикистан; Б. Індія; В. Японія; Г. Казахстан
ІІ рівень.
7. Встановіть
відповідність між статево-віковими пірамідами країн Азії.
1
|
2
|
3
|
4
|
А. Індонезія
|
Б. Китай
|
В. Узбекистан
|
Г. Саудівська Аравія
|
8.
Встановіть відповідність між країнами та регіонами в яких вони розташовані.
1. Катар
|
А. Південно-Східна Азія
|
2.Туркменистан
|
Б. Західна Азія
|
3. Монголія
|
В. Центральна Азія
|
4.Філіппіни
|
Г. Південна Азія
|
Д. Східна Азія
|
9. Встановіть,
про який острів наведені нижче твердження.
Острів у Тихому океані у Східній Азії. Офіційна
назва держави на острові - Китайська Республіка. Не плутати з КНР (Китайською
Народною Республікою), уряд якої претендує на острів і вважає його своєю
провінцією.
ІІІ рівень.
10. Визначте про яку країну йде мова.
1.Найбільший виробник та експортер чаю.
_________________.
2. Країна, де виникла найстаріша релігія світу буддизм.
_______________.
3. Країна, де розташований один із найбільших мегаполісів
Азії Токайдо. __________________.
4. На території країни, в середині І тис. до н.е. виникла
Перська імперія. ____________________.
5. Країна, якій належить острів Балі. _______________________.
6. За обсягом видобутку залізних та мідних руд країна входить
до трійки лідерів країн Азії.
____________________.
IV рівень.
Дайте розгорнуту відповідь на запитання.
11. Оцініть ресурсний потенціал Азії. Порівняйте його з європейським.
12. Охарактеризуйте розміщення населення в Азії. Де зосереджені ареали його
найбільшої щільності та поясніть чим зумовлене їх розташування. Назвіть, які
демографічні проблеми виникають через зростання кількості населення.
ПРАКТИЧНА
РОБОТА 4
Аналіз
статевовікових пірамід Японії, Китаю та Індії з метою оцінювання праце-ресурсного
потенціалу країн.
Мета:
проаналізувати статево-вікову структуру населення окремих країн Азії на основі
аналізу статево-вікових пірамід; порівняти праце-ресурсний потенціал різних за
рівнем економічного розвитку країн; спроектувати вплив демографічних процесів
на праце-ресурсний потенціал країни.
Використання карт: економічні карти Японії, Китаю та Індії.
Завдання:
1.
Пригадайте та запишіть:
а) що показують різні елементи
статевовікової піраміди:
висота піраміди -____________________ ;
ширина основи -_____________________ ;
стовпчики гістограми-___ ;___________ ;
кути нахилу граней до основи-_________ ;
загальний силует піраміди -___________ ;
обрис бічної сторони-________________ .
б) які існують типи
статевовікових пірамід за характером відтворення населення?
2. За статево-віковими пірамідами Японії, Китаю та Індії визначте, до
якого типу вони належать. Результати запишіть у таблицю 4. Визначте,
чоловіче чи жіноче населення переважає у зазначених країнах?
Статевовікові піраміди Японії, Китаю та Індії (2016 р.)
1.
За статево-віковими пірамідами схарактеризуйте праце-ресурсний потенціал
Японії, Китаю та Індії. Для цього:
а)
визначте, яку частку (%) становить працездатне населення (П) (15-64 роки),
діти (Д) (0-14 років) та літні люди (Л) (65 та більше років);

б) розрахуйте коефіцієнт
демографічного навантаження (ДН) (%), як відношення частки непрацездатного
населення до працездатного, помножене на 100 %: ДН=(Д+Л):П»100 %. ДН показує,
який відсоток непрацездатного населення утримується за рахунок працездатного;
в) розрахуйте коефіцієнт
потенційного заміщення (ПЗ) (%), як відношення частки дітей до частки
працездатного населення, помножене на 100 %:
ПЗ=Д:П
• 100 %.
ПЗ
показує, яка частка населення прийде на заміну нині працездатному населенню:
г) розрахуйте коефіцієнт
пенсійного навантаження (ПН) (%), як відношення частки літніх людей до частки
працездатного населення, помножене на 100 %: ПН=Л:П»100%. ПЗ показує, яка
частка населення потребує пенсійних виплат;
д) оцініть якість працездатного
населення за його переважаючим віком та якістю харчування (загальна
працездатність); за підручником або іншими джерелами інформації оцініть
професійну працездатність населення (за рівнем освіти) та «вартість» робочої
сили Японії, Китаю та Японії.
Таблиця 4
Оцінка
праце-ресурсного потенціалу Японії, Китаю та Індії
№
|
Елементи аналізу статевовікової піраміди
|
Країни Азії
|
||
Японія
|
Китай
|
Індія
|
||
1
|
Тип
статево-вікової піраміди
|
|||
2
|
Статева
структура населення
|
|||
3
|
Частка
працездатного населення (%)
|
|||
4
|
Частка дітей (%)
|
|||
5
|
Частка
літнього населення (%)
|
|||
6
|
Коефіцієнт
демографічного навантаження (%)
|
|||
7
|
Коефіцієнт
потенціального заміщення (%)
|
|||
8
|
Коефіцієнт
пенсійного навантаження (%)
|
|||
9
|
Якість
працездатного населення (вік, якість харчування, освіта)
|
|||
10
|
«Вартість» робочої сили
|
2.
У висновку зазначте, як демографічні процеси впливають на праце-ресурсний
потенціал країни? Порівняйте праце-ресурсний потенціал Японії, Китаю та Індії.
Поясніть, які існують проблеми з забезпеченістю трудовими ресурсами, що
пов’язані зі статево-віковою структурою населення у кожній із зазначених країн
Азії.
Країни Америки
ПРАКТИЧНА
РОБОТА 6
Порівняльна
характеристика машинобудування США, Канади та Бразилії.
Мета:
встановити чинники міжнародної спеціалізації машинобудування США, Канади та Бразилії; пояснити особливості розміщення основних
промислових центрів, що спеціалізуються на машинобудуванні.
Використання карт: економічні карти США, Канади та Бразилії.
Завдання:
1.
Використовуючи текст підручника, тематичні карти атласу та Інтернет-джерела,
дослідіть особливості розвитку машинобудування в CШA,
Канаді та Бразилії. Результати дослідження запишіть у звітну таблицю
6.
Таблиця 6
Машинобудування США, Канади та Бразилії
Ns
|
США
|
Канада
|
Бразилія
|
|
1
|
Автомобілебудування
|
|||
особливості
вітчизняних компаній
|
||||
автоскладальні філії іноземних компаній
|
||||
особливості розміщення та центри розвитку
|
||||
чинники розміщення
підприємств
|
||||
2
|
Суднобудування
|
|||
особливості спеціалізації
|
||||
центри розвитку
|
||||
чинники розміщення підприємств
|
||||
3
|
Літакобудування
|
|||
центри розвитку
|
||||
чинники розміщення
підприємств
|
||||
4
|
Верстатобудування
|
|||
центри розвитку
|
||||
чинники розміщення
підприємств
|
||||
5
|
Точне
машинобудування
|
|||
особливості спеціалізації
|
||||
центри розвитку
|
||||
чинники розміщення підприємств
|
2.
У висновку порівняйте чинники міжнародної спеціалізації машинобудування США, Канади та Бразилії. Поясніть особливості розміщення основних центрів
машинобудування в зазначених країнах.
ПРАКТИЧНА
РОБОТА 7
Позначення
на контурній карті Африки основних районів видобування нафти, залізних, мідних
та алюмінієвих руд, центрів їх переробки (збагачення), основних транспортних
магістралей та портів експортування.
Мета:
нанести на котурну карту основні райони видобування мінеральної сировини,
центри її переробки, транспортні магістралі та морські порти африканських
країн - експортерів мінеральних ресурсів; встановити взаємозв’язки між
районами видобування корисних копалин та конфігурацією транспортної системи в
Африці.
Використання карт: економічна карта Африки, політична карта світу.
Завдання:
1.
Використовуючи тематичні карти атласу,
запишіть у таблицю 7 назви країн Африки, які ведуть значний видобуток
мінеральних ресурсів у межах зазначених басейнів (районів).
2.
За економічною картою Африки визначте та
запишіть у таблицю 7 назви центрів з переробки мінеральних ресурсів:
нафтопереробки, чорної та кольорової металургії.
Таблиця 7
Видобуток
мінеральних ресурсів у Африці
№
|
Види
мінеральних ресурсів
|
Основні басейни (райони)
|
Країни-видобувачі
|
Центри переробки
|
1
|
Нафта, природний газ
|
Сахарський басейн
|
|
|
басейн Гвінейської
затоки
|
|
|
||
2
|
Залізні руди
|
Південна Африка
|
|
|
басейн Гвінейської
затоки
|
|
|
||
3
|
Мідні руди
|
«Мідний пояс»
|
|
|
4
|
Алюмінієві руди
|
басейн Гвінейської
затоки
|
|
|
3.
За заповненою таблицею 5 нанесіть на контурну карту
Африки основні райони видобутку мінеральних ресурсів та центри їх переробки.
4.
Нанесіть на контурну карту Африки найбільші
морські порти, з яких відбувається експорт мінеральної сировини та продукції
її первинної переробки: Александрія, Каїр (Єгипет), Алжир
(Алжир), Монровія (Ліберія), Логос (Нігерія), Аккра
(Гана), Конакрі (Гвінея), Кейптаун, Дурбан (ПАР).
5.
Використовуючи економічну карту атласу,
з’єднайте на контурній карті райони видобутку ресурсів та їх первинної
переробки з портів експортування.
6. У
висновку поясніть на конкретних прикладах, які риси характерні для просторової
організації економіки африканських країн. Поясніть, як вона склалася й чому
зберігається донині.
Немає коментарів:
Дописати коментар